Kunnskapssenteret ti år
Michael 2014; 11: 119–120.
I 2014 fyller nyskapningen Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten tiår. Senteret skulle bidra til en styrking av kunnskapsgrunnlaget for fagligebeslutninger i utøvelse og forvaltning av helsetjenesten. Kunnskapssenteretsledelse har ønsket å lage en oppsummering både fra etableringen av senteret og fra denne første tiårsperioden.
Det viktigste formålet med denne oppsummeringen har vært å ta varepå historien fra den første perioden for nåværende og fremtidige kollegaer,og forhåpentligvis gi dem en større innsikt og forståelse i hva og hvorforKunnskapssenteret er blitt som det er.
Vi har derfor særlig lagt vekt på og reflektert over de forhold som lå tilgrunn for og de ønsker man hadde for etableringen av senteret.
Vi håper imidlertid også å høste lærdom fremover – først og fremst forKunnskapssenteret selv, men også for andre lignende institusjoner som eretablert eller kan bli etablert for å støtte andre sektorer med best muligkunnskap.
Det må understrekes at dette er en deskriptiv historie, ikke en problemstyrtanalyse eller evaluering.
Det er mange som kunne ha synspunkter på Kunnskapssenterets historie.Formelt har redaktøren søkt støtte i et redaksjonsråd bestående av personersom har fulgt senteret tett både i etableringen og den videre utviklinginnenfra, og sett utenfra.
Vi har valgt å dele inn disse ti årene i fire faser:
1) Oppstart
2) Konsolidering og ekspansjon innenfor eksisterende virksomheter
3) Utnyttelsen av kompetanse til nye områder
4) Fag og forvaltning
Felles for dem alle er vekst – i ambisjoner, aktiviteter, økonomi og personell.Felles er vel også at veien ble til mens vi gikk, mye ble det muliges kunsthvor oppgavene ble grepet der de føltes relevante og viktige for senteret.Ideen om et bredt Nasjonalt helsetjenesteinstitutt lå også bak (se vedlegg 1a).
Men felles har også vært en stor faglig begeistring, et ønske om å væretil nytte, og å bidra med det vi kunne til økt kvalitet på alle områder avhelsetjenesten. Vi har hatt stor tro på de faglige metodene vi forvaltet i Norge med trygg basis i internasjonale nettverk, og å introdusere broken av disse for beslutningstagere i klinikk, forvaltning og undervisning.