Avdeling for kvalitet og pasientsikkerhet
Michael 2014; 11: 216–217.
Avdelingen arbeider med kvalitet og pasientsikkerhet som overordnedetemaer,og seksjonene har hver sine hovedområder innenfor dette. En målsetningfor avdelingen er at vi skal være nyttige for helsetjenesten og det vilvi videreutvikle i tiden fremover.
Seksjon for brukererfaringsundersøkelser opplever økt etterspørsel i trådmed økende forståelse for nødvendigheten av brukerorientering av helsetjenesten,og vil i større grad gjøre brukerfaringsundersøkelser innenforprimærhelsetjenesten og psykisk helse enn tidligere. Seksjonen vil fortsetteå være sentral i metodeutvikling og validering av verktøy til bruk for helsetjenesten.Seksjon for kvalitetsmåling arbeider tett opp mot det nasjonalekvalitetsindikatorprosjektet, og vil få ansvar for å utvikle flere nasjonalekvalitetsindikatorer. Noen av disse vil kunne måles oftere enn nå. Helsetjenestenetterspør dette. Måling av kvalitet i kommunehelsetjenesten vil fåstørre oppmerksomhet. Seksjon for kvalitetsutvikling vil fortsette å utvikleog utprøve metoder for kvalitetsforbedring med hovedfokus på de kommunalehelse – og omsorgstjenester. De nærmeste årene vil de samarbeidemed KS og Helsedirektoratet om to store, nasjonale satsinger på læringsnettverksom skal bidra til økt kvalitet på pasientforløp i kommunene.Avdelingen er tildelt oppgaven som Nasjonal enhet for pasientsikkerhet, ogvil fortsette å utvikle pasientsikkerhet som fagområde. Nasjonal enhet forpasientsikkerhet arbeider overordnet med å formidle kunnskap om pasientsikkerhet,arrangere kurs, drive undervisning, arrangere den årlige pasientsikkerhetskonferansenog drifte Seksjon for meldesystemer. Seksjon formeldesystemer forvalter i øyeblikket tre nasjonale meldeordninger for uønskedehendelser, alle for spesialisthelsetjenesten. Fremover vil seksjonensannsynligvis få ansvaret for nye meldeordninger, og det er bebudet at dissevil komme både for kommunehelsetjenesten og for pasienter og pårørende.
Det vil være viktig å fortsette å utvikle seksjonens arbeid for læring av uønskedehendelser på tvers av enheter og behandlingssteder. En meldeordningfor pasienter og pårørende vil kunne bidra til økt oppmerksomhet rundtpasientenes opplevelser av uønskede hendelser.
Avdelingen har hittil i størst grad støttet opp om kvalitet og pasientsikkerhetsarbeideti sykehus. Fremover vil avdelingen styrke arbeidet medhelse- og omsorgstjenestene i kommunene. Gjennom å formidle god kunnskapog nyttige metoder og verktøy ønsker avdelingen å støtte opp omkvalitet og pasientsikkerhetsarbeidet i kommunenes tjenester. Avdelingenvil fortsette å følge opp Kunnskapssenterets strategi om lenger ut, merpasientsikkerhet og sterkere brukerorientering.