article

Avdeling for formidling

Michael 2014; 11: 218–219.

Formidling er en viktig del av virksomheten til Kunnskapssenteret. Dersominnholdet i Helsebiblioteket.no og alt vi lager og gjør i Kunnskapssenteretikke leses og brukes, vil det være verdiløst.

Formidlingsmetodene har variert, og er i stadig endring. I dag publiseresforskningsresultater fra Kunnskapssenteret og innhold i Helsebiblioteket.no på internett, men det er ikke nok å legge noe på egne nettsider og slåseg til ro med at man har formidlet innholdet. Det må markedsføres ogdeles i sosiale medier, i nyhetsbrev, på konferanser og seminarer, artikler itidsskrift og ved innsalg til medier for at brukerne skal finne det. En annenmetode kan være å gjøre innhold og forskningsresultater søkbare og letttilgjengelige gjennom søkemotorer som Google, eller nettsteder som er myebrukt, som for eksempel Wikipedia og forskning.no. Hvilke kanaler vivelger for markedsføringen, varierer med hvem som er målgruppen forbudskapet og med hvilket innhold vi skal formidle.

Det er en utfordring at ansatte i helsetjenesten har dårlig tilgang til PCog nett. Når det gjelder innhold og forskningsresultater som er viktig iklinisk praksis, må det i fremtiden finnes lett tilgjengelig i systemene somhelsepersonell benytter i sitt daglige arbeid. Vi vil jobbe for å få viktig kunnskappresentert i journalsystemer, eller på andre teknologiske arbeidsflatersom allerede er i bruk. Innholdet må tilbys der brukerne er, og i de verktøyenesom allerede finnes. Derfor må det som publiseres lages på en måte somgjør at teknologisk gjenbruk er mulig.

Å forhandle nasjonale avtaler for kunnskapsressurser har vært en suksessi Helsebiblioteket.no. Vi vil jobbe for å få flere slike nasjonale avtaler slikat alle får lik tilgang til kunnskap.

Helsebiblioteket.no som en delingsplattform for retningslinjer, fagprosedyrerog pasientinformasjon vil videreutvikles og vi vil finne mer norskspråklig innhold som lages i helsetjenesten, og deles på Helsebiblioteket.no itiden fremover.

Ettersom deling, gjenbruk og søk er sentralt, vil en form for standardiseringav form på innhold og av emneord være viktig fremover. Vi vil jobbefor at det blir enda enklere for brukerne å finne det de leter etter. Da måinnholdet ha en oppbygging og struktur som brukerne kjenner igjen ogforstår, og tekstene må være korte og konsise for bruk på skjerm i en travel,klinisk praksis. Gjenfinningen må ivaretas ved at innhold bruker like termerslik at språk ikke hindrer relevante treff ved søk og bruk av innhold.

Vi tilbyr store mengder innhold, noe som også gir utfordringer i presentasjonen.Grafisk design eller grafisk formgivning er kunsten å arrangerebilder og tekst for å kommunisere et budskap, og skape forståelse for budskapet(Wikipedia). For at brukerne skal få sammenstilt mye innhold ogforstå kompliserte budskap, vil vi jobbe mer med grafisk design som kankommunisere dette enkelt for brukerne.

Mer bruk av film vil kunne være en viktig og nyttig måte å formidleinnhold på. Det er en økning i bruk av internett til å se film(http://medienorge.uib.no/?cat=statistikk&queryID=329). Samtidig er deten fallende tendens i bruk av aviser og tidsskrifter på papir (http://www.ssb.no/a/aarbok/tab/tab-232.html). Dette er trender som Kunnskapssenteretog Helsebiblioteket.no vil forholde seg til fremover.

Vi lar Kunnskapssenterets direktør, Magne Nylenna, få de siste ord i dennekavalkaden over senterets oppstart og første tiårs periode: